top of page
  • Εικόνα συγγραφέαfilomeniflogerou

Αναστάσεως Ημέρα

Της Αναστασία Κλώνη (Θεολόγος - Ποιήτρια)


Το βράδυ της Μ. Παρασκευής μετά την περιφορά του Επιταφίου στους ναούς διαβάζεται το όραμα του προφήτη Ιεζεκιήλ , που είναι αυτό των ξερών οστών και φανερώνει την ανάσταση όλων των ανθρώπων. Κατά την Δευτέρα Παρουσία όλοι οι νεκροί θα σταθούν ενώπιον του Χριστού , όπως στο όραμα του Ιεζεκιήλ, με άφθαρτο σώμα και ψυχή.



Πριν από το Σωτήριο Πάθος του ο Χριστός ανασταίνει τον αγαπημένο Του φίλο Λάζαρο κάνοντας πραγματικότητα τα λόγια « εγώ ειμί η ανάστασις και η ζωή» (Ιωα. 11,25). Ο αναστημένος Χριστός εμφανίζεται στις μυροφόρες λέγοντας το ΄΄ Χαίρετε, μη φοβάστε΄΄. Την ίδια μέρα εμφανίζεται στους μαθητές οι οποίοι φοβήθηκαν και ταράχθηκαν και ο Ιησούς για να διώξει τις αμφιβολίες τους είπε «κοιτάξτε τα χέρια μου και τα πόδια μου, ψηλαφίστε με και δείτε με» , έπειτα τους ζήτησε κάτι φαγώσιμο και έφαγε όχι επειδή το είχε ανάγκη αλλά για να φανερώσει τη σωματικότητά Του .Ο Χριστός τρείς φορές είχε πει στους μαθητές ότι θα σταυρωνόταν και την Τρίτη μέρα θα ανασταινόταν μα δεν Τον κατάλαβαν γι΄αυτό και δεν Τον περίμεναν.


Η πίστη στον αναστάντα Κύριο είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της Εκκλησίας. Ο απ. Παύλος γράφει «αν δεν υπάρχει ανάσταση νεκρών τότε ο Χριστός δεν αναστήθηκε και αν ο Χριστός δεν έχει αναστηθεί τότε το κήρυγμά μας όπως και η πίστη σας δεν έχουν νόημα» ( Α΄ Κορ. 15, 13-14). Ο Χριστός Ανέστη κάνοντας την αρχή για την κοινή ανάσταση γι΄αυτό ονομάζεται πρωτότοκος εκ των νεκρών (Κολ.1,8) και ομολογούμε στο Σύμβολο της Πίστεως « προσδοκώ ανάσταση νεκρών και ζωή του μέλλοντος αιώνος» ,δηλ. ζούμε με την προσδοκία και την ελπίδα της αναστάσεως, όταν το σώμα θα ενωθεί με την ψυχή μας για να ζήσουμε αιώνια μαζί με το Χριστό.


δεν μπορώ το βλέμμα να σηκώσω

κι ΕΣΥ πλησιάζεις ακόμα πιο πολύ,

κι ελάφρυνε η ψυχή μου

περισσότερο κι απ’ τα

21 της γραμμάρια


Τη νύχτα του Μ. Σαββάτου όλοι μας συμμετέχουμε στην αναστάσιμη Θεία Λειτουργία. Χαιρόμαστε για την συγχώρεση των λαθών μας που εξαγοράστηκαν με τη θυσία του Χριστού, που νίκησε τον θάνατο και κλαίμε όταν ψάλλουμε το ΄΄Χριστός Ανέστη΄΄ και για να βιώσουμε αληθινά το Πάθος και την Ανάσταση πρέπει να ζούμε τη ζωή της Εκκλησίας κυρίως μέσα από τη Θεία Μετάληψη. Στο πρόσωπο του αναστημένου Χριστού πραγματοποιήθηκε η επανένωση με το Θεό και η κατάργηση του θανάτου. Όπως ο θάνατος ήρθε από έναν άνθρωπο, τον Αδάμ, έτσι και από έναν άνθρωπο, το νέο Αδάμ που είναι ο Χριστός, ήρθε και η ανάσταση (Α΄ Κορ.15, 21-22).





Σύμφωνα με την διδασκαλία της Εκκλησίας η ανάσταση του ανθρώπου νοείται ως ενιαίας ψυχοσωματικής υπάρξεως, καθώς η ανάσταση του Χριστού αποτελεί οντολογικό γεγονός κάτι που στην Ορθόδοξη Εκκλησία εικονίζεται ως εις Άδου κάθοδος και η επιγραφή της εικόνας είναι απλώς Ανάσταση και αυτή η ανάσταση ανήκει σε όλους τους ανθρώπους και έχει νόημα για την ανθρώπινη φύση. Το αναστάσιμο τροπάριο «Χριστός ανέστη εκ νεκρών θανάτω θάνατον πατήσας και τοις εν τοις μνήμασι ζωήν χαρισάμενος» παρουσιάζει με απαράμιλλο τρόπο το ανθρωπολογικό νόημα της αναστάσεως. Ο θάνατος νικήθηκε με το ίδιο του το όπλο και το φως της αναστάσεως μας δίνει ελπίδα για το παρόν και το μέλλον. Η Σταύρωση και η Ανάσταση του Κυρίου αποτελεί χειροπιαστή απόδειξη της άπειρης αγάπης του Θεού , γιατί ο Θεός αγάπη εστί και η αγάπη είναι τρόπος που υπάρχει ο Θεός.



Χριστός Ανέστη!


Της Αναστασία Κλώνη (Θεολόγος - Ποιήτρια)




bottom of page